I 2018 blir den ikoniske motorsykkelen født på ny!
Farge: Mat Majestic Silver Metallic
- Førerposisjonen er flyttet forover for å skape en mer kompakt motorsykkel; det nye fremre hjulopphenget bidrar til at også motoren flyttes forover i konstruksjonen
- Hjulopphenget er en løsning med doble lenkearmer og enkeldemper som gjør styringen enklere og kjøreopplevelsen mer komfortabel, siden friksjonen i gaffelbeinet ikke lenger er noen faktor
- Kraftig forbedret komfort, varmeregulering og ventilasjon
- Vindskjermens høyde og vinkel kan justeres elektrisk
- Cruise Control som fungerer smidig via den elektriske gassreguleringen (TBW)
- 7-tommers TFT-skjerm for navigasjon og lydinformasjon og tilgang til fire kjøremoduser (TOUR, SPORT, ECON og RAIN) som justerer tractioncontrol, fjæring og bremsekraft
- Infotainmentløsningen Apple CarPlay for Iphone-brukere, i tillegg til vanlige Bluetooth-funksjoner
- Full LED-belysning og blinklys som slås av automatisk
- Smart Key-manøvrering gir smidig start og tilgang til bagasjerommene
2018-modellen er en tvers gjennom ny motorsykkel. Den drives fortsatt av den karakteristiske sekssylindrede boksermotoren, men den er komplett nyutviklet. Modellen kommer i basisversjonen GL1800 Gold Wing samt i de mer utstyrte versjonene GL1800 Gold Wing Tour og GL1800 Gold Wing Tour DCT.
I arbeidet med den nye modellen begynte ingeniørene og designerne til Honda med blanke ark. De gjorde Gold Wing mindre og lettere og la til all den teknologiske maskin- og programvaren en moderne motorsyklist kan drømme om. Resultatet av den store oppdateringen er at den nye versjonen av «gullvingen» er en maskin som oppfyller alle MC-ønsker innen høykvalitets touring. Nye Gold Wing stortrives både i den livlige bytrafikken og ute på landeveiene.
Slår inn på nye veier
I 2018 har ingeniørteamet som sitter med nøkkelen til Gold Wings fremtid, bestemt seg for å bryte radikalt med det som egentlig kun skulle være en tradisjonell oppdatering.
GL1800 Gold Wing slår inn på helt nye veier og er splitter ny tvers igjennom. Fortsatt har den en karakteristisk, sekssylindret boksermotor som leverer et skred av dreiemoment og effekt, og den er fortsatt Hondas flaggskipmodell i touring-segmentet, smekkfull av funksjoner som med plass nok til at to personer kan kjøre med stil.
Den nye Gold Wing-opplevelsen
Den tidligere motorsykkelens store kåpe var utformet for å skape en lomme av stillestående luft bak den. Den nye metoden går ut på å kanalisere luftstrømmen rundt føreren og passasjeren, noe som gir en behagelig og kjølende bris. Den reduserte aerodynamiske motstanden bidrar også til å redusere drivstofforbruket.
Borte er også den store vindskjermen, som nå er skiftet ut med en mindre og elektrisk justert skjerm, som kontrolleres fra venstre styrehalvdel. Det gir en optimal vindbeskyttelse (med føreren og passasjeren nærmere skjermen enn tidligere), og samtidig en følelse av plass og frihet når det trengs. Vindskjermens vinkel og høydejustering er trinnløs. Som tilvalg finnes det en større vindskjerm, justerbart vindbeskyttelse for armene og overkroppen og fastmontert vind- og værbeskyttelse for bena og føttene.
Fører og passasjer sitter atskilt i setene, omtrent som på den gamle modellen. Føreren kan nyte kjøringen, mens passasjeren kan lene seg tilbake og nyte turen. Formen på førersetet er komfortabel og støttende, samtidig som den åpner for å skifte kjørestilling – for å nyte Gold Wing-opplevelsen i fulle drag og enklere kunne sette føttene i bakken.
Lar nysgjerrigheten lede vei
Hondas utviklere drives av nysgjerrighet og en motivasjon om å gjøre Hondas motorsykler stadig sikrere og mer miljøvennlige. Et eksempel på det er at Gold Wing fortsatt er den første og eneste motorsykkelen med kollisjonspute – et resultat av 15-års iherdig forskningsinnsats på bedre sikkerhet for motorsyklister. Og det å utvikle teknologier som tar vare på miljøet er noe utviklerne perfeksjonerer hele tiden. Hondas miljøvennlige innovasjoner bidrar til å gjøre vår tid her på jorden, helst i motorsykkelsetet, til en bedre opplevelse.
Nytt av året er at Gold Wing vil kunne utstyres med Hondas automatiske DCT-kasse med sju trinn, revers- og krabbekjøringsfunksjon (GL1800 Gold Wing Tour DCT). Selv om den har en skarpere design, er hele 40 kilo lettere og langt smidigere, er Gold Wing fortsatt en motorsykkel for vaskekte motorsyklister. Gold Wing Tour veier 379 kilo som standard, og Gold Wing Tour DCT 383 kilo.
Foredlet perfeksjon
Siden lanseringen i 1975 som en kåpeløs 1000-kubikker, har Honda Gold Wing vært den ultimate touring-maskinen på to hjul. Dette er en sykkel som ofte har lagt ut på sin egen reise; gjennom årenes løp har den vokst både i fysisk størrelse og motorkapasitet, samtidig som den hele veien har vært et klart symbol på luksus, kvalitet og komfort.
Livet er rett og slett for kort til ikke å oppleve det fra setet på en GL1800 Honda Gold Wing.
|
SPESIFIKASJON |
Kubikk |
1833,00 |
Effekt (HK) |
126,50 |
Girkasse |
Manuell |
Sittehøyde |
745,00 |
Førerkortklasse |
A |
|
MOTORTYPE |
Boring |
73 mm |
Antall sylindre |
6 |
Effekt (HK) |
126,5 hk 5500 o/min |
Motortype |
Væskekjølt 4-takts, 12-ventilers SOHC flat-6 |
Slaglengde |
73 mm |
Moment |
170 Nm/4500 o/min |
|
GIRKASSE |
Antall gir |
6 |
|
MÅL/VEKT |
Bensintank |
21,1 Liter |
Bakkeklaring |
130 mm |
Høyde |
1340 mm |
Lengde |
2475 mm |
Kjøreklar vekt |
365 kg |
Hjulavstand |
1694 mm |
Bredde |
925 mm |
|
ANNET |
ABS |
Ja |
Bremser framme |
320 mm dobbel skive |
Bremser bak |
316 mm enkel skive |
Demping framme |
Doble lenkearmer og enkeldemper |
Demping bak |
Pro-Link |
Dekk framme |
130/70-R18 |
Dekk bak |
200/55-R16 |
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.