Gold Wing – Hondas touring-flaggskip – ble helt gjenfødt i 2018 med en radikal vektreduksjon, dobbel Wishbone-fjæring og splitter ny sekssylindret motor. Statusen som flaggbærer for ny teknologi er velbegrunnet med blant annet 7-trinns Dual Clutch Transmission (DCT), 7-tommers TFT-skjerm, gyrokompass-navigasjon, Apple CarPlay™, Android Auto™, elektrisk vindskjerm, Smart Key, 4 kjøremoduser og Hill Start Assist. Til 2023 får den et nytt dekktrykkovervåkingssystem og kommer drapert i et helt nytt – og fantastisk – fargealternativ
Siden introduksjonen som en naken 1000-kubikker i 1975, har Honda Gold Wing alltid representert det ultimate innen motorsykler. Gjennom tiår har den vokst i fysisk størrelse, og skapt et varig og uovertruffent rykte for luksus, kvalitet og komfort.
Til 2018 tok imidlertid GL1800 Gold Wing og Gold Wing Tour en ny retning og fremstod som helt nye fra hjulene og opp. Gold Wing ble slankere, lettere og smidigere mens en rekke nye funksjoner ble tilført for å opprettholde ryktet som teknologisk flaggskip. Til 2020 fikk støtdemperne optimalisering og sykkelen ble lettere å manøvrere i lave hastigheter. I 2021 fikk Gold Wing en lydoppgradering og til 2022 ble den bare tilgjengelig i utgave med Dual Clutch Transmission (DCT).
Til 2023 mottar Gold Wing et nytt dekktrykkovervåkingssystem (TPMS) som raskt og tydelig varsler føreren hvis dekktrykket er lavt. Den får dessuten en fantastisk ny fargekombinasjon.
En kompakt motorsykkel
Gold Wings motor og chassis ble designet i fellesskap til gjenfødelsen i 2018. Kjørestillingen ble flyttet litt fremover og motorsykkelen ble langt mer kompakt enn tidligere. Motoren med seks sylindere og 24 ventiler ble også optimalisert med hensyn på størrelse, men opprettholdt sine krefter, grad av dreiemoment og avhengighetsskapende kraftleveranser.
Med Throttle By Wire kan man velge mellom de fire kjørenivåeene TOUR, SPORT, ECON og RAIN. Dual Combined Brake System (D-CBS) endrer egenskaper ut i fra hvilket kjørenivå som er valgt. Modellen er ellers utstyrt med Hill Start Assist (HSA). DCT har 7-trinn med opp-/nedgiring skreddersydd for hvert kjøremodus. Den har også en funksjon for krypkjøring forover og bakover.
Komfortabel luksus
Gold Wing tilbyr en total følelse av frihet, med ren kjøreglede og ytelse matchet med stilig design. En aerodynamisk effektiv kåpe kanaliserer luften rundt føreren, mens den elektrisk styrte vindskjermen justeres etter dine preferanser. De luksuriøse setene tilbyr komfort hele dagen. Lydsystemet byr på en fantastisk god lydkvalitet, og funksjoner som Smart Key, Apple CarPlay ™, Android Auto ™ og Bluetooth ™ gir moderne bekvemmeligheter og tilkoblingsmuligheter.
En 7-tommers TFT-fargeskjerm gir all informasjon for lyd- og navigasjonssystemene, samt kjøremodus og justering av fjæring. Informasjonen vises i differensierte segmenter i en veldig funksjonell rekkefølge, slik at føreren kan få alle relevante data med et minimum av øyebevegelse. Lysstyrken justeres automatisk og føreren kan også velge mellom 8 lysstyrkenivåer.
Overvåker dekktrykket
2023-utgaven av Gold Wing legger et nytt Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) til det tekniske tilbudet. Dekktrykket vises som et tall nederst til venstre skjermen, og nytt for 2023 er at føreren varsles raskt og tydelig hvis dekktrykket blir suboptimalt.
GL1800 Gold Wing er tilgjengelig i en vakker, eksklusiv og splitter ny Iridium Grey Metallic/Mat Pearl Morion Black-fargekombinasjon med røde detaljer på motordekslene.
- Tyre Pressure Monitoring System (TPMS)
- 1 833 kubikk og seks sylindere
- Lydsystem med fantastisk lydkvalitet
- Rikelig bagasjekapasitet for helgeturer
- 7 tommers TFT-skjerm i farger
- Hill Start Assist
- Fire ulike kjørenivåer
- Tredje generasjon DCT med 7 trinn
- Forbedret manøvrering ved lav hastighet
- Elektrisk justering av vindskjerm
- Nøkkelfri tenning
- Full LED-belysning og blinklys som slås av automatisk
- Ny fargekombinasjon
Farger | Mat Iridium Gray Metallic |
Kubikk | 1833 |
Sylindere | 6 |
Effekt (HK) | 126,5 |
Overføring PIM | Yes |
Girkasse | DCT |
Forbruk l/mil | 0,55 |
Sittehøyde | 745 |
Omdreininger ved maks ytelse | 5500 |
Maks dreiemoment | 170 |
Omdreininger ved maks dreiemoment | 4500 |
Høyde | 1340 |
Lengde | 2475 |
Bredde | 925 |
Vekt | 367 |
Motortype | Væskekjølt 4-takts, 24-ventils SOHC rekkesekser |
Bensintank | 21,1 |
Bremser foran | 320 mm dobbel, 6-stemplet kaliper |
Bremser bak | 316 mm enkel, 3-stemplet kaliper |
Demping foran | Dobbel Wishbone |
Demping bak | Pro Link |
Dekk foran | 130/70R 18 |
Dekk bak | 200/55R 16 |
Klargjøring, registrering og leveringsomkostninger kommer i tillegg til oppgitt pris.